0

mASaLaH Di aLAt sULiT

gurl..lets shake!!!!

Entry ini untuk perempuan sahaja..laki jgn mnggatal nak baca..

ad la satu hari ni,aku bkak la aq punye coment..bce pune bce..keluar la ayat cmni...

"dr.hacker,
sy ad mslh bisul kat alat sulit,n juga kputihn.
sy hrap dr.dpt bntu sy.."

mahu tak terbeliak mata aq ble bce komen cmni..aq pon trus delete la..tkot komentor yg len pasan lak...sush la aku lau diowg pkir aku macam2...apa??die ingt aku ni dr.sakit puan kew...adoi...(tepuk dahi)..pening2..

xpela..disebabkn blog aku ad kaitan dengan remaja..aq cube sedaya upaya untk bntu..aq search la kt mcm2 tmpt untuk dptkn jwpn terbaik bg soaln die ni..pnat jgak la..bab tu tak dapt tlis entry 2 hari dah..
k ini yang aku dapat la..

...MASALAH KEPUTIHAN... 

>>>KEPUTIHAN dihadapi kebanyakan wanita adalah sesuatu yang normal. Umumnya, setiap wanita ada keputihan kerana ia sebenarnya proses perubahan hormon dan pembersihan yang mana sel sudah mati pada lubang faraj dikeluarkan.Perempuan sebenarnya jarang dapat keputihan melainkan mengambil ubat penyakit diabetes, mempunyai sistem badan rendah atau seorang yang aktif secara seksual.so,caranye untuk elakkan perkara ini drpd berulang..ad bbrape tips yg kowg boleh ikut..

1. gne ubat pil(makan) ataupun ubat sapu atau ubat 
suppofositori berbentuk peluru yang dimasukkan ke dalam ruang faraj.

2. kowg juga disarankan mengamalkan amalan pemakanan dengan membanyakkan 
makan sayur hijau dan dadih yang ada kandungan lactobasillus.

3. perbanyakknlah menukar seluar dalam dan pakai yang diperbuat 
daripada kain kapas serta longgar.

4. yang plin bagus,buatla pemeriksaan dr.(bkn aq)..dr yg bertauliah la..
jgn mngada nk jd doktor sendri..
bahaya..


...MASALAH BISUL...

1. bisul sering terjadi pada wanita yang kerap bercukur.so,pastikan 
pencukur yg kowg gnekan btol2 bersih..tp jgn plak tak bercukur..pastikan kowg ckur bulu ari-ari seblom masok hari ke-40.(sunah)

2. jgn memandai gne pencuci kelamin yg ad di pasaran tanpa pngesahan dr..
jgn smpai untuk dpt stu kpuasan,timbul masalah baru..

3. pkai panty liner supaya ehem..ehem..kowg ase selesa..

4. jgn menyapu gel atau shower pd "mereka" unuk mngelakkn 
kulit kering atupun irritasi kulit gatal.

5. selepas buang air,basuh bhagin "tu"bia betol2 bersih dengan air bersih.
jgn lap ngn tisu atau bnda2 len plak ye..



aku mintak maap banyak lau kowg tak selesa dengan entry baru aku ni..
lau kowg nk mrh aku..mrh la..aku cuma nk tlg "gadis" yg mintak pndngn aku jew...
aku harap info aku ni dapat membantu kowg yg ad masalah yang sama..
ingat ye...
cowi lau ad slh silap...
k enjoy ye...


0 comments:

Post a Comment

Back to Top